Imatge aleatoria de capçalera

diumenge, 27 de setembre de 2009

La Nació Shemarriana

Les guerreres Shemarrianes foren introduïdes al Rifts Sourcebook One per lluitar contra els Splugorths, els Horune i els esclavistes en general. Rifts Sourcebook Shemarrian Nation, per Josh Sinsapaugh, expandeix la informació sobre aquestes amazones (cultura, secrets, armes...), i les situa en el context polític de Nord Amèrica.

Físicament el manual és en rústica, B/N -portada a color per Apollo Okamura- de 96 pàgines (Primera impressió d'abril de 2009).

Els primers capítols són dedicats a explicar declaració de sobirania Shemarriana (d'aquí el títol del SB) i la cultura i secrets d'aquestes amazones gegants.


Després ens detallen les diferents castes Shemarrianes: guerreres, mascles, mecàniques i descastades.


Seguidament hi ha un completa descripció de la tecnologia utilitzada per les Shemarrianes: armes de foc, armes blanques, muntures i robots espies.

Finalment es fa un repàs de la presència Shemarriana al món, i l'opinió que en tenen de les diferents potències de Nord Amèrica i Atlantis.

Com a bonus hi ha un seguit de taules d'encontres Shemarriana i de les terres salvatges de l'est.

El bo: Té tot el que ha de tenir un bon sourcebook: fluff (rerafons cultural, misteris, relacions i repercussions polítiques...) i crunch (armes, estadístiques, castes...). Matreviria a dir que és un SB rodó.

El lleig: trobo a faltar alguna referència als Republicans.

El dolent: Potser la metatrama és massa hermètica; les Shemarrianes conserven tant bé els seus secrets que no donen gairebé peu a interactuar-hi, a part de l'encontre ocasional o compartir lluita contra els Horune.


Nota: La manca d'informació en aquesta entrada respecte els continguts del manual és deliberat per tal de mantenir la sorpresa als jugadors.

dijous, 24 de setembre de 2009

Trust/Intimidate - Charm/Impress

En una entrada anterior ja vaig parlar de la dificultat d'integrar les mecàniques socials al sistema de Rifts. En aquest article vull abundar en les habilitats especials de Trust/Intimidate - Charm/Impress.

A la pàgina 281 del RUE es detalla una taula de bonificadors per atributs. En aquesta s'especifica que si un personatge té una MA i/o una PB més gran o igual de 16, adquireix respectivament a un % que depèn del valor de l'atribut les habilitats especials de Trust/Intimidate i/o Charm/Impress.

Enlloc d'aquest manual, ni de fet en cap altra (excepte el GMG on es repeteix la taula) es fa esment ni es dóna cap explicació de l'ús d'aquestes habilitats; més enllà d'especificar que serveixen com a bonus per Encantar (Charm) o Impressionar (Impress) i Fer-se confiança (Trust) o Intimidar (Intimidate). Donat que no es donen detalls sobre com i en quines situacions utilitzar aquestes habilitats, es proposen a continuació un seguit d'estratègies per aplicar-les en joc:

- Canvis subtils, no pas control mental. En cap cas aquestes habilitats han de funcionar com a poders mentals capaços de modificar la personalitat i els objectius dels PNJ. Es tracta més aviat d'habilitats que funcionen a un nivell emocional i subjectiu de tal manera que poden modular la reacció dels PNJ cap al personatge. Per exemple, amb una tirada amb èxit d'Impressionar, el noble d'opinions inflexibles potser s'atura a escolar els arguments ben raonats del personatge.

- Habilitat de PJ, no de PNJ. Si pot ser, no apliquis mai aquestes habilitats contra un PJ. Als jugadors no els sol agradar sentir-se manipulats per habilitats socials/mentals d'altres PNJ. Si bé, es poden fer servir per transmetre sensacions subtils com ara "sents que aquest personatge no et vol enganyar - en cas d'èxit amb Trust per part d'un PNJ".

- Bonificadors per altres habilitats socials. A un nivell més mecànic, una tirada amb èxit d'aquestes habilitats especials, es podria utilitzar per atorgar bonificadors a altres proves socials com Barter, Streetwise, Seduction, etc. Per contra, ja no les faria servir con a penalitzadors en cas de fracàs en la tirada, doncs es tracta de bonificar el fet que el personatge disposa d'una característica elevada, més que no pas de penalitzar-la.

- La resistència és fútil. Tal com s'ha presentat l'efecte d'aquestes habilitat, donat que es tracta de canvis subtils en les emocions dels PNJ, en general no s'hauria de permetre un tirada de salvació, ans el DJ haurà de reaccionar de forma acord amb la sensació transmesa. "Si és intimidat, potser reacciona violentament en veure's acorralat; Si està encantat pot reaccionar de forma favorable, però a canvi de favors (carnals?), etc."

En conclusió, les habilitats "mentals" producte d'unes MA i PB elevades no tenen en el reglament un tractament específic: pren-te-les com vulguis. Intento aquí aportar unes propostes per tracta-les de forma coherent en el joc sense introduir de forma dràstica noves regles o subsistemes per poder-les gestionar.

dimecres, 16 de setembre de 2009

Lazlo: relacions exteriors

Relacions exteriors: Totes les criatures eren i son benvingudes a Lazlo, així com totes les filosofies discutides(3). Es troba en bones relacions amb la majoria de regnes i comunitats de la regió, amb els que manté intercanvis comercials, excepte amb els CS(2). Fins i tot manté una línia aèria amb Merctown(2) a través de les companyies aèries "Magic Carpet Airships" i "Air Michigan".

Plato manté un contacte regular els Grey Seers de Lazlo(4).

La Guerra contra els Xiticix(5): El 105 PA el Consell del Coneixement estima la població total de Xiticix en 1,6 a 2 milions d'individus. Els càlculs de Lazlo són un 30% inferiors als reals, i ja estimen que la població de Xiticix superarà els 30 milions en 5 anys. L'estiu del 105 PA, Plato es dirigeix a la població de Lazlo en un discurs on deixa clar que, malgrat el tarannà pacifista de la ciutat-estat, la pitjor amenaça per a la humitat són el Xiticix: L'eixam devorador de les profecies.

Els poders de Lazlo arriben a la mateixa conclusió que els de la Coalició: eliminar l'amenaça a través d'un genocidi. Els dos consells de la ciutat consideren estratègies i tàctiques; en dos mesos preparen un pla d'acció.

Això porta un intens debat entre la població de Lazlo: un 60% defensen una acció ràpida i directa, mentre que el 40% restant demanen un estudi més aprofundit de la situació, per tal d'evitar un "bany de sang", i no deixar-se endur pel què podria ser un complot de la Coalició. Els líders de Lazlo, malgrat estar d'acord que podria ser una estratagema de la Coalició, segueixen defensant que cal actuar, doncs els fets son que la població xiticix creix a un 60-70% anual, i que en poc temps serien masses per poder ser aturats.

Els plans de genocidi considerats són dos:

1) Eliminació de les reines en un atac llampec. Un cop eliminades les fonts de reproducció, contenció i eliminació progressiva dels demés exemplars. Risc: com respondrien els supervivents xiticix?

2) Operació terra cremada: Aniquilació total. Requereix uns efectius militars molt més nombrosos, i la defensa xiticix en els seus búnquers pot ser molt efectiva.

Aquells que s'oposen a la guerra suggereixen esperar 2-3 anys, durant els quals estudiar els xiticix de forma intensiva, intentar establir-hi comunicació, i sobretot intentar arribar a un consens amb ells. La solució més popular és obrir un Rifts per què puguin tornar al seu món d'origen, o un món inhabitat capaç de suportar el seu estil de vida.

Els aliats de Lazlo en la lluita contra els xiticix inclouen moltes criatures màgiques i mags independents, natius americans, cíber-cavallers (es troben molt escapats pel territori, podrien només enviar unes poques dotzenes d'efectius), tundra rangers (enviaran 960 soldats), grups d'aventurers i comunitats aliades de Lazlo com Nova Lazlo, Perez i Cartier-Fury Ranch. Northern Gun i Manistique Imperium sens dubte oferirien descomptes en armes (malgrat se suposa que no poden ajudar a enemics e la Coalició, temen el xiticix). En principi la Coalició deixaria que Lazlo s'enfrontés amb els xiticix, sense però intervenir. Free Quebec i altres supremacistes humans no s'uniran a Lalzo sota cap concepte. Els Splugorth podrien oferir algun tipus d'assistència, però seria inesperada i violenta, i més probablement silenciosa i secreta. Els Psi-Stalkers són la única força significativa amb què Lazlo pot comptar contra els xiticix: malgrat la seva divisió interna i les lluites entre tribus, hi hauria al menys de 100.000 a 150.000 guerrers psi-stalkers disponibles.

Lazlo i els juicers: Malgrat el procés juicer és considerat bàrbar per les autoritats de Lazlo, aquest és acceptat i els juicers són benvinguts a Lazlo(10) (fins i tot és permesa la impressió de la Deathdance Saga(6), tot i que els esports Juicers, i especialment els esports juicers més sanguinaris(7), estan prohibits per la llei. Amb tot, sí hi operen estadis il·legals, que miren de no atreure a les autoritats. Molts d'aquests estadis es situen fora dels límits de la ciutat, i són llocs improvisats i itinerants que es mouen sempre un pas per davant de la policia(8). Aquells que voluntàriament es sotmeten a una conversió Juicer han de passar una sèrie de quatre d'entrevistes d'una hora de durada on un psicòleg mira de fer-los canviar d'opinió, o al menys fer-los entendre clarament les conseqüències de les seves decisions, així com transmetre'ls possibles alternatives per satisfer llurs objectius personals(10). Per combatre els Juicers, Lazlo ha adquirit varies dotzenes del sistema Juicer Apprehension Powered Exoskeleton (o J.A.P.E.), una armadura que incorpora un sistema estabornidor com a arma de control(4).

Nació Shemarriana: A l'estiu del 109 PA Lazlo s'assabenta de la declaració de sobirania de la Nació Shemerriana, La majoria de la seva població creu que és real, però no els preocupa gaire(11). Actualment Lazlo ha reconegut la Declaració de Sobirania Shemerriana, tanmateix no hi ha relacions diplomàtiques, ni cap pla per establir-ne. Per la majoria de ciutadans de Lazlo, els Shemarrians són poc més que una curiositat menor per ser estudiada en les seves universitats i el Consell de l'Aprenentatge. Amb els anys el Consell i/o una de les universitats han organitzat petites i curtes expedicions amb l'objectiu d'estudiar les dones guerreres o les terres salvatges orientals. Fins a l'actualitat, cap d'aquestes expedicions ha tornat sense cap no revelació sobre elles. Per el moment, la teoria més acceptada a Lazlo és que les Shemarrianes són D-Bees. Són pocs els fets provats sobre elles, i les observacions realitzades per Erin Tarn, Deearn Neenok i Joachim Curli són les seves principals fonts d'informació. Naturalment, caps d'ells sap molt més que la resta del món. En última instància, les Shemarrianes són, en el millor dels casos, una moda passatgera per la població de Lazlo, precedides de molt pels descubriments acadèmics i el flux de refugiats de Tolkeen. Així, de moment sembla que la nació Shemarriana és de poc interès per Lazlo, tot i que és qüestió de temps abans que més exploradors i científics vagin a explorar-la(12).



(1) Pàg. 9 SB 4 Coalition Navy.
(2) Pàg. 30 Rifts MercTown.
(3) Pàg. 12-13 WB20 Rifts Canada.
(4) Pàg. 14 WB12 Psyscape.
(5) Pàg. 92-99 WB23 Xiticix Invasion.
(6) Pàg. 9 WB10 Juicer Uprising.
(7) Pàg. 20 WB10 Juicer Uprising.
(8) Pàg. 25 WB10 Juicer Uprising.
(9) Pàg. 79 WB10 Juicer Uprising.
(10) Pàg. 118-120 WB10 Juicer Uprising.
(11) Pàg. 8 Shemarrion Nation.
(12) Pàg. 88 Shemarrian Nation.

Nota: aquí s'acaba aquesta sèrie d'entrades dedicades a recopilar la informació sobre la ciutat de Lazlo.

dilluns, 14 de setembre de 2009

Lazlo: govern i poder militar

Govern: Lazlo és governada per dues branques polítiques que es compensen mútuament(1): El Congrés dels Electors i el Consell de l'Aprenentatge. Un Cíber-cavaller anomenat Thomm presideix el congrés, i Plato -un drac ancià- encapçala el Consell.

Tant la gent de la ciutat com la de les comunitats al seu voltant (malgrat independents) es consideren de l'Estat de Lazlo -o Estat Lliure de Lazlo -(2).

Poder militar: La ciutat disposa d'una milícia d'elit voluntària, la qual inclou diversos dracs (joves i ancians), tecnomags, mags de tot tipus, psíquics, i homes d'armes(1). Sense que la majoria de gent del món ho sàpiga, Lazlo conté, fora d'Atlantis, una de les poblacions més grans del món de dracs, True Atlanteans, Temporal Raiders i criatures màgiques(3).

El responsable de mantenir l'ordre és Arl Xzzyn (una mena d'home llop amb gran paciència), el qual ha organitzat una força de pau amable amb agents de tota mena de races i procedència (la majoria de bon cor i lliures de corrupció).

A continuació s'exposa de forma pormenoritzada els tipus d'OCC que conformen les Forces de Lazlo. El nivell normal de les tropes és d'1 a 3. El nombre total de tropes i aliats: de 290.000 a 400.000; 33-40% dels quals són Psi-Stalkers. Les sis divisions de l'exèrcit tindrien aproximadament uns 60.000 soldats, 18-25% dels quals són Psi-Stalkers.

Milers de psi-stalkers addicionals lluiten contra els xiticix com a part dels esforços de guerra, però ho fan sota les seves pròpies condicions i refusen participar en una campanya militar coordinada.

1% Ciborgs
1% Crazies
2% Juicers
4% Headhunters
12% Tropes militars
2% Militars: incloent, oficials/forces especials, gunslingers, Bounty Hunters, etc.
1% Body Fixers/Healers
2% City Rats
2% Operators
5% Rogue scholars
2% Rogue Scientists
8% Vagabonds
15% Wilderness Scouts, Woodsmen/Trappers, Native Americs, Psi-Stalkers i D-Bees
16% Wild Psi-Stalkers
2% Dragons (Hatchlings nivells 3-7, 10% adults, 2% acient dragons)
6% Ley Line Walkers
4% Mystics
4% Tecno-Wizards
5% Psychics
1,5% Altres màgics
2,5% Altres

Hi ha també almenys dues dotzenes de Cíber-caballers, Glitter-Boys i Dog Boys. OCC i RCC rares o exòtiques gairebé mai superaran la dotzena i mai n'hi haurà més de 50 en total.

Necromancers i Witches no formen part de les forces oficials de Lazlo. Així mateix, només aquells Shifters/Summoners seleccionats i de confiança formen part de les tropes.



(1) Pàg. 21 Rift Ultimate Edition.
(2) Pàg. 50-59 Rifts Aftermath
(3) Pàg. 23 WB11 Coalition War Campaign.


dissabte, 12 de setembre de 2009

Lazlo: serveis i economia

Serveis: Els principals serveis estan relacionats amb l'educació: escoles, universitats "comunes" i màgiques, una dotzena de biblioteques, i museus(1). Les seves biblioteques són de les més complertes del planeta(5).

Economia: La ciutat es subministra de energia l'energia procedent d'un Rifts(1) de tres Línies de Força. La principal industria rau en la construcció, desenvolupament i I+D de la tecnomàgia(1). Es tracta també d'un centre agrícola i de manufactura, ensems educacional i cultural(2).

Les exportacions de la ciutat son variades i es basen en bens lleugerament manufacturats com eines, components per vehicles, roba/moda, components màgics, objectes tecnomàgics, productes químics, ordinadors i programari, material publicat (llibres i discs), CDs musicals, i productes agrícoles com blat de moro, productes làctics i fruites. Les importacions consisteixen principalment de materials "en brut" com ferro, fusta, etc. provinent de Tolkeen (quan encara existia) i Manistique; així com també productes altament manufacturats com vehicles, maquinària i armament (des de Northen Gun i Manistique Imperium)(3).

La Psi-Cola es considera una substància controlada i només pot ser utilitzada amb objectius mèdics sota la supervisió d'un body-fixer llicenciat. Qualsevol altre ús és il·legal i porta implícit multes, empresonament i/o deportació(4).


(1) Pàg. 21 Rift Ultimate Edition.
(2) Pàg. 9 SB 4 Coalition Navy.
(3) Pàg. 50 WB 4 Africa.
(4) Pàg. 14 WB12 Psyscape.
(5) Pàg. 108 WB10 Juicer Uprising.


dijous, 10 de setembre de 2009

Lazlo: població

Població (1): Cap al l'any 49 PA, la petita comunitat de mags va esdevenir una ciutat amb una explosió demogràfica. Una ciutat de 100.000 residents amb milers d'habitants vivint a les afores i molts d'altres arribant-hi cada dia. l'Any 62 PA eren ja gairebé 250.000(2). A l'any 100 PA hi havia a la ciutat gairebé un milió d'habitants, sense comptar les 250.000 persones habitant diverses petites ciutats al voltant de Lazlo (240 km a la rodona). l'any 105 PA, era una de les ciutats amb una de les majors esperances de vida de Nord Amèrica(4). Amb l'inici de la Campanya per la Unitat dels Estats de la Coalició, la població ha ascendit un 25% (algunes fons apunten un 40%(3)). Al final de la guerra (109 PA), els habitants de Lazlo s'han incrementat fins als 2.025.000 (més els 310.000-360.000 habitants de les comunitats properes i els 285.000 de Relic), amb una previsió de creixement per l'any 110 PA entre els 100.000 i 200.000 habitants.

Aquest increment sobtat de la població degut a l'arribada massiva de refugiats de Tolkeen (10.000 refugiats des de la caiguda de Tolkeen, amb una estimació de 20.000 a 50.000 en els següents 3 mesos(3)) ha provocat un augment del crim del 269%, i un atur del 37%. Mentre que els refugiats tenen problemes d'adaptació (xoc cultural, depressions, ansietat, malnutrició, revenges per part de Tolkeenites ressentits per la seva no participació(3), etc.), s'ha desenvolupat entre els residents un cert sentiment de ressentiment, por i frustració. Malgrat tot els líders de Lazlo segueixen estant disposats a acceptar a tothom, mantenint els ideals de la ciutat: tolerància, acceptació, compassió i aprenentatge.


Evolució de la població de Lazlo

(1) Pàg. 21 Rift Ultimate Edition.
(2) Pàg. 12-13 WB20 Rifts Canada.
(3) Pàg. 50-59 Rifts Aftermath
(4) Pàg. 113 WB10 Juicer Uprising.

dimarts, 8 de setembre de 2009

Lazlo: història

Història(1): Durant el gran Cataclisme la ciutat de Toronto va quedar devastada, morint-hi més d'un milió de persones. Fins i tot actualment alguns psíquics afirmen sentir la presència fantasmal d'aquells que van morir fa tant de temps. Les ruïnes de Toronto foren cobertes d'herba i lianes, però amb el temps, aquell lloc creuat per línies de màgia, fou redescobert.(6)

Lazlo s'inicià com una petita comunitat de mags, investigadors i idealistes(3) -constituïda per un centenar de mags i les seves famílies(6), atrets a les ruïnes de Toronto per les Línies de Força, el seu aïllament i la relativa seguretat que oferia: no estava encantada per fantasmes ni dimonis, i les poques ciutats, pobles, i granges properes eren generalment pacífiques. Aquests mags i homes i dones de cultura, entre els quals destacaven Plato i Lo Fung (un chiang-ku dragon d'incògnit(8)), donaren la benvinguda a tots els amants de la pau, i mentre la petita comunitat de mags comencí a cridar l'atenció dels forans, poc a poc va anar creixent i conformant-se com a ciutat. Al contrari que els fanàtics de la Zona Màgica que atresoraven el coneixement només pel seu propi bé i per esclavitzar al altres, aquests practicants de màgia ajudaren a les comunitats de la regió. Oferiren tant maneres màgiques com tecnològiques per millorar les vides dels seus veïns i ajudar-los a desempallegar-se dels bandits i monstres. Això, naturalment, va fer sorgir l'amistat i gratitud entre els seus veïns. Aquest esperit de col·laboració genuïna feu l'àrea segura i pròspera, que al seu torn atragué a més gent pacífica(6).

Fou un xoc entre dracs el què va convertir una comunitat de mags en una ciutat en expansió. Plato, el savi i benvolent Great Horned Dragon estava entre els fundadors originals, però mantenia la seva identitat inhumana en secret per aquells que vivien fora de l'enclavament de mags. Conseqüentment va sobtar als locals quan va assumir la seva veritable forma de drac per tal de lluitar contra un parell de dracs adults malignes que buscaven esclavitzar la gent de la regió per crear el seu propi regne. La batalla fou ferotge i Plato gairebé s'hi queda si no hagués estat per l'arribada d'altres mags que mataren un dels dracs i foragitaren l'altre (per no tornar mai)(6).

La mostra de poder místic va ser impressionant i va sorprendre a la gent senzilla de la regió. D'alguna manera, la gent que vivia al voltant dels mags mai s'havien adonat de la magnitud del poder que aquests dominaven. La batalla els va suposar una experiència reveladora. A més, els va sobtar descobrir que un poderós drac havia viscut entre ells durant uns 20 anys sense que ells se n'adonessin(6).

Aquell capvespre gairebé un miler de foranis de la ciutat es reuniren al voltant de l'Enclavament de Mags, molts amb armes i torxes. Els fetillers es temien el pitjor i tristament es preparaven per la batalla contra llurs veïns. Tanmateix, no havia d'haver més lluites, doncs els líders dels grup s'avançaren per agrair a Plato i als altres la seva valentia i que arribessin per ajudar-los. Els explicaren que havia quedat perfectament clar que l'Enclavament no estava en perill i que fou pel seu propi compte que en Plato i els altres lluitaren pels seus veïns. L'Acte de generositat de Plato en defensar la gent que havien esdevingut els seus amics no només va acabar bé, sinó que va fer guanyar-li, a ell i als seus companys mags i homes de coneixement, el respecte permanent, gratitud i amistat de la gent del seu voltant. I hi hagué moltes celebracions aquella nit, i la gent jurà que farien valer la seva amistat i defensarien als mags. Un dels líders proclamà que aquell dia esdevindria un ocasió memorable que canviaria per sempre lllurs vides. Les seves paraules foren profètiques, doncs quan s'escampà la notícia d'aquells practicants de la màgia benvolents i dels seus actes d'heroisme i generositat, començà a arribar multitud de gent. En part per viure sota la seva protecció, però també per aprendre i construir quelcom bo i gran(6).

L'esperit d'obertura i acceptació cap als altres dels mags i la seva cerca pel coneixement atragueren a gent amb les mateixes idees, àdhuc entre la multitud de refugiats hi havia D-Bees. Molts seguiren el bon exemple dels mags i procuraren viure en pau entre ells. Els mags ensenyaren mitjançant paraules i practicant amb l'exemple en comptes de liderar-los amb maniobres polítiques o el so dels sabres. On Chi-town i els Estats de la Coalició instal·laven la por i l'odi en la seva gent, els líders de Toronto ensenyaven tolerància, acceptació i amor. Encoratjaven als curiosos i feien de l'aprenentatge quelcom divertit i emocionant, mentre que els Estats de la Coalició treballaven per mantenir a la seva gent ignorants i obedients, aixafant els esperits curiosos i ensenyant que fer preguntes era dolent(6).

Tot i que no va ser mai la seva intenció, els practicants de màgia, buscant un lloc tranquil per viure i estudiar s'havien construït una ciutat. Al principi la ciutat no tenia nom oficial. Era generalment coneguda com "El cel del riu" o "la ciutat de la Màgia"(6). El seu nom, Lazlo, deriva d'un famós(7) investigador d'allò paranormal(2) del s. XX, Victor Lazlo. Fou Erin Tarn que introduí els escrits de Víctor Lazlo a la comunitat(6).

Cap a l'any 49 PA(6) i la dècada dels 50(3), varen desenvolupar una nova ciència que fusionava la tecnologia amb la màgia, esdevenint una ciutat en expansió(6), la capital de la màgia, el lloc l'origen de la tecnomàgia i una de les ciutats més avançades del món(6), així com un centre del coneixement i aprenentatge i una nació de curulla de lliure-pensadors(3).

A partir d'aquest moment el seu creixement és espectacular: en una sola dècada (70-80 PA), la seva mida es va quadruplicar(3).

Després de molt debatre, els líders de Lazlo arriben a la conclusió que la seva participació en la guerra de Tolkeen no farà que aquesta la guanyi(7). Així, durant la guerra de la Coalició contra Tolkeen, Lazlo no es posiciona i no pot fer gaire res més que mirar de defensar-se (malgrat sí que hi ha un aport en forma d'ajuda humanitària als refugiats(7)), i ajudar les moltes comunitats que la rodegen les quals depenen d'aquesta(4). Així, Lazlo aconsella a Tolkeen que la seva població es desplaci a l'oest o cap a Canada. Aquesta és una de les decisions més dures que mai hagin hagut de prendre els líders i la població de Lalzo (malgrat els sentiments contradictoris, el 75% de la qual hi va estar a favor). Amb tot, herois, aventurers i mags de Lazlo construiren un tren subterrani per treure de Tolkeen als refugiats i transportar-los de forma cap a terra segura més a l'est. Centenars de Lalzonites trobaren la seva fi provant de rescatar-los.

A la primavera del 109 PA, la pèrdua de Tolkeen a mans de la Coalició provoca una baixada de moral entre la població de Lazlo: aquell entusiasme que s'hi respirava a decrescut i el futur sembla més fosc i menys segur. A més, l'atac de la Coalició sobre Free Quebec durant la Campanya per l'Unitat, ha posat molt nerviosos a Lazlo i les comunitats que l'envolten: per una banda es situen entre els dos gegants militars, i per l'altra, Lazlo representa tot allò que és tabú per la Coalició. Es temia que s'aprofités l'excusa de la guerra contra Free Quebec per envair-los, o bé, deixar aquesta invasió a mans dels seus "nous aliats", Northen Gun i/o Manistique Imperium. Tanmateix, això resultà ser pures especulacions i paranoies, doncs cap dels dos gegants industrials iniciaren cap acció contra Lazlo, més enllà de retallar la venda d'armes als "enemics de la Coalició". Una situació que va ser fàcilment solucionada a través de terceres parts. Tanmateix, aquest pseudo-embargament va suposar que alguns productes fossin més difícils d'aconseguir en algunes comunitats veïnes de Lazlo, provocant un augment dels preus d'entre un 20-75%. Irònicament, això va beneficar a Lazlo, doncs atès que aquesta ha estat sempre autosuficient, va poder suplir el forat deixat pels dos fabricants de Michigan. Amb Northen Gun i Manistique Imperium fora del panorama i amb guerra a l'est i a l'oest, les companyies mercenàries, les comunitats i les poblacions independents es nodriren d'altres fonts, majoritàriament, Lazlo, Nova Lazlo, Wilk's, Titan Robotics, Kingsdale, i el Mercat Negre, entre d'altres(7).

Sembla però, que els temors de Lazlo d'una invasió per part de la Coalició són infundats, ja que aquesta es centra exclusivament contra els seus enemics principals: Tolkeen i Free Quebec. Tanmateix, la superioritat bèl·lica de Tolkeen provoca una profunda sensació d'incertesa a Lazlo. Mentre que el potencial de la Coalició ha contribuït a unir a les poblacions aliades de Lazlo, també ha creat un cert temor, por, sospita i paranoia. Efectivament, per primera vegada en la seva història ilustre, la ciutat-estat de Lazlo considera un atac total per part d'un poder estranger. Abans de la Campanya per la Unitat de Prosek, la gent de Lalzo mai havia cregut que la Coalició pogués envair-los. Aquesta assumpció confortant ja no és vàlida en absolut(7).

Com a resultat, els líders de Lalzo han iniciat un reavaluació de llurs defenses i tàctiques de batalla. Els darrers 4 anys Han estat millorant i desenvolupant, tan subtilment i imperceptible com els ha estat possible, les seves estratègies, tàctiques i contramesures vers una eventual agressió de la Coalició. Un escenari que molts temen ja no és qüestió de "si" sinó de "quant" es donarà(7).

A més, Lazlo ha creat una Agencia Ultrasecreta d'Intel·ligència i una xarxa d'informants i simpatitzants (molts d'ells realacionats d'alguna manera amb Erin tarn), àdhuc intentant la infiltració a les grans ciutats fortificades de Chi-Town i Iron Heart, per tal d'obtenir informació sobre possibles atacs contra Lazlo, els seus procediments militars, operacions estàndards, tàctiques i estratègics, pors, fortaleses i debilitats (prenent especial atenció a la guerra contra Tolkeen, doncs les condicions de lluita serien similars). Amb aquesta informació els líders de Lazlo pretenen evitar els errors de Tolkeen i elaborar un pla efectiu de defensa i contramesures cers el que molts ja pensen és un atac inevitable de la Coalició(7).

Mentrestant, Lazlo ha rebut actes d'espionatge i sabotatge per part de la Coalició i Free Quebec: intents d'assassinats sobre líders de la ciutat, professors i crims contra D-Bees. Això ha portat a un sentiment de paranoia contra allò estranger(7).

Així mateix, el govern de Lazlo també ha de lluitar contra el creixent odi dels lazlonites contra la Coalició. Aquest odi podria portar a sentiments de revenja, cosa que volen evitar, doncs si la població caigués en l'odi i la por, la Coalició hauria guanyat, i seguirien el camí de destrucció que ha consumit a Tolkeen. Conseqüentment, intenta mantenir i transmetre una certa perspectiva vers la guerra de Tolkeen i prevenir que les emocions de la població entrin en una espiral sense control, procurant mantenir la moral alta i negant la possibilitat d'una guerra contra la Coalició(7).

Per altra banda, el tractat de pau entre la Coalició i Free Quebec també es vist amb sospita per part de Lazlo, doncs aquests, seguin l'estela de la Coalició, poden ara esdevenir molt més agressius contra les comunitats que accepten la màgia i/o D-Bees. Alguns fins i tot especulen que part del tractat consisteix en iniciar una creuada de purificació i aniquilació de llocs com Lazlo (malgrat no hi ha proves a favor d'aquest argument)(7).

Sense oblidar l'esforç que estan fent els líders de Lazlo per protegit i assegurar tantes armes i secrets màgics com puguin, incloent els artefactes màgics llegendaris de Tolkeen i els seus Iron Juggernauts(7).




(1) Pàg. 21 Rift Ultimate Edition.
(2) Pàg. 50 WB4 Africa.
(3) Pàg. 107-108 WB 27 Adventures in Dinosaur Swamps.
(4) Pàg. 51 WB20 Rifts Canada.
(5) Pàg. 10 WB20 Rifts Canada.
(6) Pàg. 12-13 WB20 Rifts Canada.
(7) Pàg. 50-59 Rifts Aftermath
(8) Pàg. 8 WB4 Africa.


diumenge, 6 de setembre de 2009

Lazlo: geografia

Lazlo: ciutat de la màgia.

Aquí enceto una sèrie d'articles on faig un text refós de la informació disponible sobre la ciutat-estat de Lazlo. Es tracta d'un recopilació de la informació escampada per diferents fonts (RUE, World Books, i Sourcebooks de Rifts).

Geografia: Lazlo es situa sobre les ruïnes de la ciutat pre-Rifts de Toronto(1); a les zona Canadenca dels grans llacs, just a la riba del Llac Ontario(2).

La ciutat de Lalzo: Lazlo és como una Camelot moderna. En el cor de la ciutat, amb un dels centres urbans de millor qualitat de Nort Amèrica(4), hi ha la Torre del Més Alt Aprenentatge, un edifici de marbre blanc de 30 plantes, rematat amb or i adornat amb formoses estàtues en forma d'àngels o esperits meravellosos. El cim és coronat per una piràmide d'obsidiana relativament petita que conté i dirigeix l'energia màgica que discorre pels voltants i a través seu; ja que la torre es situa directament sobre un Nexe de línies de Força, intersecat per tres d'aquestes línies. Tanmateix, l'energia es canalitza de tal manera que no representa cap perill per aquells que viuen o treballen a l'estructura megalítica. Tampoc genera cap mena de molèstia per aquells que viuen a la ciutat encantada. L'edifici ocupa tota la part central de la ciutat i és una meravella de la tecnomàgia, rivalitzant les piràmides de pedra d'Atlàntis(3).

La Torre del Més Alt Aprenentatge és també el lloc d'habitació de Plato, el cap del Consell de l'Aprenentatge durant els últims 60 anys. És des d'aquesta torre que es reuneix amb els seus col·legues mags, investigadors i estudiants per compartir llur punt de vista sobre el món i aprendre un dels altres. Aquí també és on es reuneix el Consell de l'Aprenentatge(3).

Fora de la torre hi ha parcs i campus de la universitat de la Màgia. Al seu voltant hi ha altres llocs d'aprenentatge i de residència. Més enllà de la ciutat pròpiament dita hi ha la resta de ciutats i granges que constitueixen aquest estat lliure. Tota la ciutat té un aire màgic, en part, degut que la major part d'aquesta ha estat construïda mitjançant la màgia i incorporen increïbles i mai vistos avançaments tecnomàgics. Atès que es troba inclosa sobre un entremat de línies de força els cels són curulls de Wing Boards i tota mena d'objectes voladors TW. Però part de la "màgia" de la ciutat encantada de Lazlo rau en la seva elegància i les obres d'art que hi ha per tota la ciutat(3).



(1) Pàg. 21 Rift Ultimate Edition.
(2) Pàg. 9 SB 4 Coalition Navy.
(3) Pàg. 12-13 WB20 Rifts Canada.
(4) Pàg. 117 WB10 Juicer Uprising.